زیبایی ارایشی بهداشتی

زیبایی ارایشی بهداشتی

زیبایی ارایشی بهداشتی

زیبایی ارایشی بهداشتی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

همه چیز درباره فال حافظ

يكشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۳۳ ب.ظ

همه چیز درباره فال حافظ
معنی فال
فال در لغت به معنای طالع، بخت و نیز پیشگویی و عاقبت بینی است. کلمه ای عربی است و در فارسی یعنی شگون، هم در معنای خوب و هم در معنای بد. فال گرفتن یعنی اطلاعات از ناشناخته ها؛ و در عربی به فال خوب زدن، ?تفأل? و به فال بد زدن ?طیره? می گویند. در فارسی، فال خوب زدن را ?مروا? و فال بد زدن را ?مرغوا? گویند که از دو کلمه ?مرغ? و ?آوا? تشکیل شده است. ایرانیان با آواز و جهت حرکت پرندگان فال می زده اند؛ مثلاً با دیدن عقاب به عقوبت و هدهد به هدایت پی می برده اند.

فال  در اسلام
در اسلام و در حدیث آمده است که پیامبر گرامی اسلام (ص)، فال نیکو زدن را توصیه می فرموده اند و طیره را مکروه دانسته اند، به علت اینکه طیره مایه ناامیدی، بدبینی و بدگمانی بوده و در مقابل، فال نیکو و خوب، نشانه امیدواری و کامروایی در زندگی است. در اسلام استخاره یعنی طلب خیره (بر وزن جیره) به معنای با خدا مشورت کردن و طلب تقدیر خیر کردن رواج داشته است.


فال حافظ در بین ایرانیان
ایرانیان طبق رسوم قدیمی خود در روزهای عید ملی یا مذهبی نظیر نوروز بر سر سفره هفت سین، و یا شب یلدا، با کتاب حافظ فال می گیرند. برای این کار، یک نفر از بزرگان خانواده یا کسی که بتواند شعر را به خوبی بخواند یا کسی که دیگران معتقدند به اصطلاح خوب فال می گیرد ابتدا نیت می کند، یعنی در دل آرزویی می کند. سپس به طور تصادفی صفحه ای را از کتاب حافظ می گشاید و با صدای بلند شروع به خواندن می کند. کسانی که ایمان مذهبی داشته باشند هنگام فال گرفتن فاتحهای می خوانند و سپس کتاب حافظ را می بوسند، آنگاه با ذکر اورادی آن را می گشایند و فال خود را می خوانند.
  
لسان الغیب
برخی حافظ را «لسان الغیب» می گویند یعنی کسی که از غیب سخن می گوید و بر اساس بیتی از شعر حافظ او معتقد است که هیچ کس زبان غیب نیست:

یکی از صنایع شعری ایهام است بدین معنی که از یک کلمه معانی متفاوتی برداشت می شود. ایهام در اشعار حافظ به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته. همچنین از مهم ترین خصوصیات شعر حافظ گستردگی مطالب ذکر شده در یک غزل اوست؛ به گونه ای که در یک غزل از موضوع های فراوانی حرف می زند. از طرفی هر بیت شعر حافظ نیز به طور مستقل قابل تفسیر است. این ویژگی های شعر حافظ باعث شده که هر کس با هر نیتی که دیوان حافظ را بگشاید و غزلی از آن را بخواند در مورد نیت خود کلمه یا جمله ای در آن می یابد و فرد فکر می کند که حافظ نیت او را خوانده و به وی جواب داده است. غافل از اینکه این ویژگی شعر حافظ است و در بقیه غزلیات او نیز کلمات یا جملاتی همخوان با نیت صاحب فال وجود دارد. 

مردم ایران اقبال بسیار زیادی به دیوان اشعار حافظ نشان داده اند، چرا که حافظ را ?لسان الغیب? و حافظ کل قرآن، و از سویی این دفتر شعر را برگرفته از اسرار قرآن و وی را واقف بر گنجهای پنهان الهی می دانند. خودش می گوید:

به ناامیدی از این در مرو بزن فالی

بود که قرعه دولت به نام ما افتد

یا در جایی دیگر:

از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش

زده ام فالی و فریادرسی می آید

 اولین فال چگونه و کی از دیوان حافظ گرفته شد؟
نخستین فال دقیقاً ساعاتی پس از مرگ حافظ گرفته شد. ادوارد براون در جلد سوم ?تاریخ ادبیات ایران? اشاره داشته است که پس از فوت حافظ، عده ای که کلام وی را قلب کرده بودند، او را تکفیر و از دفن او در گورستان مصلی جلوگیری کردند. برای حل مشکل تصمیم گرفتند با تفأل از کلام خود حافظ راهنمایی بگیرند و پس از آنکه کلیه غزلهای حافظ را نوشته و در سبدی ریختند، کودکی تفألی می زند و غزل شماره 82 می آید، که به طرز عجیب و باور نکردنی پاسخ جماعت ریاکار را می دهد و گفته اند که از آن روز به وی لقب لسان الغیب داده اند، غزل شگفت انگیز چنین است:

کنون که می دمد از بوستان نسیم بهشت

من و شراب فرح بخش و یار حورسرشت

مکن به نامه سیاهی ملامت من مست

که اگه است که تقدیر بر سرش چه نوشت؟

قدم دریغ مدار از جنازه حافظ

همچنین بخوانید : فال روز پنج شنبه 4 آبان 1396
که گرچه غرق گناهست، می رود به بهشت

شرایط گرفتن فال
ایرانیان معمولاً در جشنها، شادیها، اعیاد و مناسبتهای خاص و یا برای نیتهای خاص و گرفتاری های شخصی به دیوان خواجه تفأل می زنند.

نحوه آن نیز معمولاً با وضو و قرائت حمد و سوره و گرفتن دیوان در دست چپ و با حضور قلب، توسط دست راست باز می شود و اولین غزلی که از سمت راست صفحه می آید، البته از ابتدای غزل، مورد لحاظ قرار می گیرد. اولین بیت غزل بعد نیز شاهد یا تأئید کننده تفأل است. البته ناگفته نماند که روشهای متعدد دیگری برای اینکار وجود دارد که هر کس براساس اعتقادات قلبی خویش عمل می کند و هیچ روش مدونی ندارد.

درخصوص تفسیر نیز به حالات و وضعیت روحی- روانی، احساسی، عاطفی و باورهای صاحب فال بستگی دارد و به یقین هرگز نمی توان حکمی کلی صادر کرد؛ چرا که همان طور که گفتیم، کلام حافظ چند وجهی است. فال حافظ هیچ رابطه ریاضی ندارد، بلکه سر و کارش با دلهای مشتاق، مؤمن و روحانی مردم و خمیر مایه اش روح پاک و ملکوتی حافظ است.

بعضی با استناد به مسائل علمی، فال را رد می کنند.

فال حافظ گرفتن و ارتباط آن را با علوم امروزی 
فال شبیه علوم خفیه است که وجود دارد، ولی قابل اثبات نیست. خیلی از پدیده های این جهانی نیاز به دلیل و اثبات ندارد و دانش و علم هم به تنهایی پاسخگوی همه نیازهای بشر نیست. در وجود بشر حسی وجود دارد که او را از فصلهای دانش و علم فراتر می برد و این احساس که نیاز زندگی بشر است، هر روز به آدمی گوشزد می کند که فقط علم و دانش برای تنگناهای زندگی کافی نیست، بلکه ایمان، توکل، صبر و عشق هم لازم است.‏

تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست

راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

اما از لحاظ علمی، امروزه روانشناسان معتقدند که با تصویرسازی ذهنی مثبت می توان تحولات عمیق در خود ایجاد کرد. امروزه با مهندسی صحیح بر ذهن و تصویرسازی مثبت از طریق اندیشه های والای حافظ می توانیم با امید، آرزو، عشق، محبت، مروت، مدارا و... موجب تغییر و تحول در خود شویم.

البته هرگز با فال، مسئولیت و وظیفه خطیر انسان که در قرآن به آن اشاره شده است، از گردن او ساقط نمی شود. حافظ فقط یک واسطه است برای شناخت خود و دستیابی به کرامات انسانی و انجام تعهدات ما در برابر خدا و خلق خدا و تلاش همیشگی انسان در راه کمال.‏

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید

هم مگر لطف شما پیش نهد گامی چند

علت محبوبیت حافظ 
حافظ از بزرگ ترین سخنوران تاریخ ایران زمین است که به جرأت می توان گفت دیوان وی پس از قرآن، پرمخاطب و پرتیراژترین دفتر شعر و ادب و کتاب مردم ایران است. امروز پس از ششصد سال که از خلق این اثر می گذرد، هر روز حرف، سخن و اندیشه ای تازه برای همگان دارد. از نگاه ارتباطی، دو رکن مهم و اساسی در علم ارتباطات، مخاطب و دیگری پیام است.

راز ماندگاری، تأثیرگذاری، تازگی و جادوگری کلام خواجه حافظ نیز در همین دو نکته نهفته است:

اولاً، مخاطب در شعر حافظ بسیار گسترده و متنوع است که دیگر کتابهای ادبی چنین ویژگی منحصر به فردی ندارند.‏ پیامی و کلامی دارد، روی سخن او با همگان است، دعوتنامه حافظ برای همه انسانها از هر نژاد، رنگ و مذهب است. همه افراد متفاوت و بعضاً متناقض آن را می خوانند و جالب آنکه تعابیر متضادی هم از آن در پاره ای موارد می کنند. به همین دلیل مرور زمان آن را دچار کهنگی نکرده است.

ثانیاً، پیام در کلام و شعر حافظ بسیار متنوع و وسیع و در عین حال ساده، چندوجهی و همه فهم است. برخلاف نظریه برخی تئوری پردازان و تعدادی از علاقمندان که تصور می کنند وجوه شاعری حافظ بر اندیشه های او برتری دارد، حافظ اندیشمندی متفکر و دارای اندیشه ها و افکاری قابل بحث و مهم در همه ابعاد زندگی بشر است. دیوان حافظ فقط دیوان شعر نیست و وجوه مختلفی از مهم ترین مسائل زندگی و حیات و اجتماعی بشر را در خود جای داده است.

او درباره زندگی، اجتماع، سیاست، عشق، عرفان، آزادگی، صبر و تحمل، مدارا، دنیا، آخرت، خدا، جبر، اختیار و صدها مسئله مهم در زندگی سخن گفته است و آدمی بیشترین شباهت و هم ذات پنداری را با وی حس می کند، به قول خودش:‏

عاشق و رند و نظر بازم و می گویم فاش

تا بدانی که به چندین هنر آراسته ام

  • mytools mytools

عکس پروفایل غمگین دخترانه و پسرانه جدید با تم غمگینی 97 و 2018

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ زان دم که شدیم آشنای غم تو ♥♥♥
بیگانه زخویشم از جفای غم تو
با عشق تو عهد ما چو محکم بودست
کردیم جهان و جان فدای غم تو

دانلود عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین برای پروفایل,عکس پروفایل غمگین مردونه,عکس پروفایل غمگینی,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ ز بازار محبت غم خریدم ♥♥♥
خریدم غم ولیکن کم خریدم
همین داغی که حالا بر دل ماست
ندانم از کدام عالم خریدم
عسل میجستم ‌از بازار هستی
عدم رخ داد جایش سم خریدم
ز عشق و عاشقی آگه نبودم
غم و درد ترا مبهم خریدم
نبودم واقف از آیینهء دل
که از جمشید جام جم خریدم
برای زخم ناسور دل خویش
ز مژگان کسی مرهم خریدم
محبت عشقری راحت ندارد
ز مجبوری متاع غم خریدم

عکس پروفایل غمگین دخترانه

عکس های دخترونه شیک پروفایل

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ از فال حافظ ♥♥♥

من حاصل عمر خود ندارم جز غم
در عشق ز نیک و بد ندارم جز غم
یک همدم باوفا ندیدم جز درد
یک مونس نامزد ندارم جز غم

عکس پروفایل غمگین دخترانه بدون متن,عکس پروفایل غمگین دخترانه جدید,عکس پروفایل غمگین دخترانه فانتزی,عکس پروفایل غمگین دخترانه و پسرانه,عکس پروفایل غمگین دختر,عکسهای پروفایل غمگین دخترانه,عکس برای پروفایل دخترانه غمگین,عکس غمگین برای پروفایل دخترانه,عکس پروفایل دختر غمگین و تنها,عکس پروفایل دخترانه خیلی غمگین,عکس های غمگین دخترانه برای پروفایل,عکس های پروفایل غمگین دخترانه,دانلود عکس پروفایل دخترانه غمگین,دانلود عکس دخترانه غمگین برای پروفایل,عکس نوشته غمگین دخترانه برای پروفایل,عکس پروفایل دخترانه ی غمگین

عکس پروفایل غمگین زنانه

عکس های دخترونه شیک برای پروفایل

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه
♥♥♥ اندر دل بی وفا غــم و ماتم باد ♥♥♥
آن را که وفا نیست ز عالم کم باد
دیدی که مـرا هیچ کسی یاد نکرد
جز غـم که هزار آفرین بر غم باد

عکس پروفایل غمگین عاشقانه

عکس های دخترونه شیک پروفایل

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ ای آنکه پس از ما به جهان غم داری ♥♥♥
نیکو بنگر که از چه ماتم داری
غافل شده ای از آنچه داری با خویش
در ماتم آنی که چه ها کم داری…

عکس های عاشقانه غمگین برای پروفایل,عکس پروفایل عاشقانه و غمگین,دانلود عکس عاشقانه غمگین برای پروفایل,عکس عاشقانه غمگین واسه پروفایل,عکس عاشقانه غمگین برا پروفایل,عکس های عاشقانه غمگین پروفایل,عکس پروفایل غمگین عاشقانه جدید,عکس پروفایل غمگین عاشقانه دخترانه,تصاویر پروفایل عاشقانه غمگینعکس پروفایل غمگین و عاشقانه برای تلگرام,دانلود عکس پروفایل عاشقانه غمگینعکس های پروفایل عاشقانه غمگین

عکس پروفایل غمگین دخترانه

عکس های دخترونه شیک برای پروفایل

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ مرغ شباویز در بستر یک ♥♥♥
سکوت
ترانه ی غمگین جدایی
را سر می دهد .
چه تنها شده است
چکاوکی که
...سرود بیداری...
را بر لب دارد . . . ...

عکس پروفایل غمگین پسرانه

عکس پروفایل

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ وقت آن شد که سر خویش، من از غم شکنم ♥♥♥

آهی از دل کشم و حلقهٔ ماتم شکنم

گر مراد دل من را ندهد این گردون

همه اوضاع جهان، یکسره در هم شکنم

عکس پروفایل غمگین پسرانه جدید,عکس های غمگین پسرانه برای پروفایل,عکس های پروفایل غمگین پسرانه,عکس پروفایل تلگرام پسرانه غمگین,عکس غمگین پسرانه برا پروفایل,عکس پروفایل غمگین پسرانه بدون متن,دانلود عکس پروفایل غمگین پسرانه,عکس برای پروفایل پسرانه غمگین,عکس پروفایل غمگین پسر

عکس زیبا برای پروفایل,عکس پروفایل زیبا,عکس های زیبا برای پروفایل,تصاویر زیبا برای پروفایل

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ عشقت به من آموخت، که ساعت‌ها در پیِ گیسوان تو بگردم ♥♥♥

گیسوانی که دخترانِ غمگین کولی در حسرتِ آن می‌سوزند!

در پِیِ چهره وُ صدایی

که تمام چهره‌ها وُ صداهاست!

عکس پروفایل غمگین دلشکسته,عکس پروفایل غمگین و دلشکسته

عکس غمگین,عکس پروفایل غمگین,پروفایل غمگین

#پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ شعرهای عاشقانه غمگین ♥♥♥
شکست عهد من و گفت هر چه بود گذشت

 به گریه گفتمش آری ولی چه زود گذشت

بهار بود و تو بودی و عشق بود و امید

 بهار رفت تو رفتی و هر چه بود گذشت

شبی به عمرم اگر خوش گذشت آن شب بود

عکس پروفایل غمگین دخترونه زیبا

عکس پروفایل

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ میخواهی بروی؟ ♥♥♥
بهانه میخواهی؟
بگذار من بهانه را دستت بدهم…
برو…
هرکس پرسید چرا؟
بگو…
لجوج بود…
همیشه سرسختانه عاشقم بود…
بگوفریادمیزد…
همه جا فریاد میزد که مرامیخواهد…
بگو دروغ میگفت…
میگفت هرگز ناراحتم نکرده ای…
بگو درگیر بود…
همیشه درگیر افسون نگاهم بود…
بگو بی احساس بود…
به همه ی فریادها،اخم هاوتوهین هایم
فقط لبخند میزد…
بگو او نخواست…
نخواست جزمن کسی در دلش خانه کند…

عکس زیبا برای پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین و زیبا,عکس های زیبا برای پروفایل غمگین,عکس های زیبا و غمگین برای پروفایل,عکس پروفایل زیبا و غمگین,عکس زیبا و غمگین برا پروفایل,زیباترین عکس پروفایل غمگین,عکس زیبای پروفایل غمگین,عکس زیبای غمگین برای پروفایل

عکس زیبا برای پروفایل,عکس پروفایل زیبا,عکس های زیبا برای پروفایل,تصاویر زیبا برای پروفایل

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ جانا ز فراقِ تو، این محنتِ جان تا کی؟ ♥♥♥

دل در غم عشقِ تو، رسوای جهان تا کی؟

عکس خاص برای پروفایل دخترونه,عکس پروفایل خاص 2017,عکس نوشته خوشگل برای پروفایل,عکس خاص و زیبا,عکس پروفایل شاد,عکس پروفایل خاص پسرونه,عکس خاص هنری,عکس پروفایل غمگین پسرانه,پروفایل غمگین تلگرام,عکسهای غمگین متن دار,عکس غمگین جدید,عکس غمگین عاشقانه,عکس غمگین جدایی,عکس غم انگیز,عکس های غمگین تنهایی,عکس پروفایل غمگین دخترونه,متن دلشکسته و غمگین,عکس دل گرفته,عکس قلب شکسته واقعی,عکس دختر دلشکسته,عکس دل شکستن,عکس پروفایل دل شکستن,عکس قلب شکسته زیبا,عکس قلب شکسته متن دار

عکس غمگین,عکس پروفایل غمگین,پروفایل غمگین

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ من را به غیر عشق به نامی صدا نکن ♥♥♥

غم را دوباره وارد این ماجرا نکن

بیهوده پشت پا به غزلهای من نزن

با خاطرات خوب من اینگونه تا نکن

همچنین بینید:

عکس پروفایل

عکس غمگین

عکس پروفایل گل

عکس پروفایل زیبا

عکس های دخترونه شیک برای پروفایل

عکس پروفایل غمگین

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ آره پیروز شدم ♥♥♥

قلب غم وُ شکستم

قصر عشق وُ فتح کردم

تو دلش نشستم

به فلک چیزی نگفتم

نکنه چشم بزنه

عهد و پیمونی رو که

با سادگی های تو بستم

پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین,عکس پروفایل غمگین دخترانه

♥♥♥ غم نام های بسیاری دارد ♥♥♥

مرا ببخش که غمگینم

و به هر نامی که صدایم می زنی

گریه ام می گیرد!

عکس پروفایل غمگین دخترانه و پسرانه جدید با تم غمگینی 97 و 2018

  • mytools mytools

راز فال حافظ چیست؟

جمعه, ۵ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۵۱ ب.ظ

بهاءالدین خرمشاهی با اشاره به اینکه بیشتر وقت‌ها فال‌هایی که از دیوان فال حافظ گرفته می‌شود با ارتباط معنایی عجیبی همراه می‌شود، گفت راز فال حافظ این است که حافظ نظر کرده است، او به مردم ایران نظر دارد و مردم به او نظر دارند و خدا به هر دو.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در نشست ذهن و زبان حافظ که چهارشنبه(16 مهرماه ) در شهر کتاب برگزار شد، علی اصغر محمدخانی در آغاز برنامه‌های شهر کتاب برای حافظ و حافظ‌خوانی و حافظپژوهی را شرح داد و به برگزاری درس‌گفتارهایی برای موضوعاتی چون مفهوم رندی، شهروندی، مفهوم آن، عشق، ساخت آرامگاه حافظ و غیره در شعر اشاره کرد.

بعد از آن، بهاالدین خرمشاهی سخنانش را با تحسین تشبیهات حافظ آغاز گرد و بیت‌هایی از او خواند و گفت: حافظ به تنوع مضامین و معانی معروف است.

او درباره مضمون هم گفت: مضمون به جهان شعر باز می‌گردد و معنا به زندگی واقعی مربوط است. حافظ به معنا بیشتر پرداخته و بسیار با ما حرف زده است؛ بیش از هر کسی، اما نه به اندازه سعدی.

این فال حافظ‌ شناس در ادامه درباره فال حافظ و پژوهشی که در این باره انجام شده هم گفت: نمونه‌های بسیاری هست که فال حافظ گرفته می‌شود، و شعرهایی بسیار نادر از حافظ بسیار مرتبط با موضوع می‌آید، راز فال حافظ نظرکردگی اوست. حافظ نظر کرده است، او به مردم ایران نظر دارد و مردم به او نظر دارند و خدا به هر دو.

او همچنین با اشاره به گفتمان‌های فال حافظ، گفت: اعتقاد به آخرت، اعتقاد به معاد، طنز از گفتمان‌های شعر حافظ است، اما طنز موضوع و روش شعر او هم هست، او طنز را به چند شیوه به کار می‌برد؛ سر به سر گذاشتن با معشوق، سر به سر گذاشتن با احترام مقدسات دینی مثل تسبیح که بیشتر با طریقت انجام می‌شود و نه شریعت چون سریعت مقدس است.

خرمشاهی اضافه کرد: باده‌ستایی، عشق، عرفان، اخلاق و اخلاقیات، پندپذیری و پند ناپذیری، استغنا، جبرگرایی و تسلیم به رضا، بی‌اعتباری به جهان، توکل و حق‌شناسی از مباحث‌ مهم شعر حافظ است.

محمود دولت‌آبادی و داریوش شایگان هم قرار بود سخنرانی کنند که در این نشست حاضر نشدند.

  • mytools mytools